Up
Down

Bńvan
Regi: Clara BodÚn

Biografi
Regi: Magnus Bńrtňs

La Viande + L'amour
Regi: Johanna Rubin

The Mill & the Cross
Regi: Lech Majewski

Myrlandet
Manus/regi: Jonas Selberg AugustsÚn

Poeten i elefanthuset
Regi: Anna Juhlin

Höstmannen
Regi: Jonas Selberg Augustsén

Your Mind is Bigger than all the Supermarkets in the World
Cecilia Neant Falk

Slåss
Regi: Clara Bodén

i tranornas land/en film om Chongming Island
Regi: Lisa Hagstrand

Sagan om penseln/La favola del Penello
Regi: Andreas Kassel

Trädälskaren
Regi: Jonas Selberg Augustsén

Processen
Regi: Jonas Selberg Augustsén

Historia
Regi: Mathew Moore

Jag tänker på mig själv - och vänstern
Regi: Maria Rydbrink Raud

Kalven och friheten
Regi: Jonas Selberg Augustsén

Getingen
Regi: Mårten Barkvall

Med kameran som tröst Del 2
Regi: Carl Johan De Geer

Zonen
Regi: Esaias Baitel

 

 

 

Hem


Under produktion




     
  Stockholmssyndromet  
  Sverige, 2002, 9 min, 35 mm, färg, 1:1.66  
  Regi: Carl Johan De Geer  
     
     
  En tragikomisk beskrivning av hur en stad kan ockupera en människas själ, och denna människas försök att befria sig från sina tvångstankar.  

   
  Regi/ manus Carl Johan De Geer  
  Producent Freddy Olsson  
  Foto Carl Johan De Geer  
  Musik Kjell Westling  
  Scenografi Carl Johan De Geer  
  Klippning Thomas Täng  
  Ljudtekniker Jan Alvermark  
  Mixning Owe Svensson  
  Negativklippning Paivi Hurskainen  
  Laboratorium Finnlab Oy  
       
       
  Producerad av Bokomotiv - De Geer & Olsson AB med stöd av Svenska Filminstitutet/ filmkonsulent Göran Olsson  
       
 
 

Min pappa var från Kristianstad i Sverige. Hans arbete som diplomat förde honom och mamma kors och tvärs över jordklotet. Han hade träffat henne i London 1937. 1938 arbetade han i Kanada. Där föddes jag, den 13 juli det året. När jag var ett år gammal flyttade familjen därifrån. Jag växte upp i Danmark, Sverige, Belgien och Polen.

Först vid 62 års ålder återvände jag till Kanada, i samband med en filmfestival. Det var en egendomlig känsla att befinna sig där. Jag höll mest till på hotellrummet. Utanför fönstret avtecknade sig en skyline av skyskrapor. Polissirener hördes från gatan långt nedanför; det var som på film.

Jag hade en bunt papper och en kulspetspenna. Stockholm framstod, tack vare avståndet, som en glasklar och överblickbar plats. Som i trans skrev jag en text om den staden. Framåt gryningen ritade jag upp bildmanuset. Redan vid frukosten kunde jag söka finansiering för filmen; representanterna för televisionen och Filminstitutet bodde på samma hotell som jag.

Jag kunde knappt bärga mig inför hemresan. Väl hemma satte jag igång att filma med min nästan 50 år gamla Bolex-kamera. Jag följde mitt bildmanus noga och vevade mig fram genom Stockholm tills fjäderverket började ge vika; kamerans hastighet blev alltmer nyckfull.

Det var många ambivalenta känslor jag försökte bearbeta. Den frånvarande fadern... den magiska staden... den förrädiska bundenheten till en plats... den oundvikliga döden... kärleken till livet... och allt det andra, det som är så svårt att prata om.

Filmen blev en tragikomisk beskrivning av hur en stad kan ockupera en människas själ... och denna människas försök att befria sig från sina tvångstankar. Därför kallar jag filmen för "Stockholmssyndromet".

Carl Johan De Geer

 
     

 
  Folkets Bio
www.folketsbio.se