Up
Down

Bvan
Regi: Clara Bodn

Biografi
Regi: Magnus Brts

La Viande + L'amour
Regi: Johanna Rubin

The Mill & the Cross
Regi: Lech Majewski

Myrlandet
Manus/regi: Jonas Selberg Augustsn

Poeten i elefanthuset
Regi: Anna Juhlin

Höstmannen
Regi: Jonas Selberg Augustsén

Your Mind is Bigger than all the Supermarkets in the World
Cecilia Neant Falk

Slåss
Regi: Clara Bodén

i tranornas land/en film om Chongming Island
Regi: Lisa Hagstrand

Sagan om penseln/La favola del Penello
Regi: Andreas Kassel

Trädälskaren
Regi: Jonas Selberg Augustsén

Processen
Regi: Jonas Selberg Augustsén

Historia
Regi: Mathew Moore

Jag tänker på mig själv - och vänstern
Regi: Maria Rydbrink Raud

Kalven och friheten
Regi: Jonas Selberg Augustsén

Getingen
Regi: Mårten Barkvall

Med kameran som tröst Del 2
Regi: Carl Johan De Geer

Zonen
Regi: Esaias Baitel

 

 

 

Hem


Under produktion




     
  Den perforerade epoken  
  Sverige, 1985, 14 min, 16 mm, färg, 1:1.37  
  Regi: Håkan Alexandersson  
     
     
  På arkeologiska institutionen vid Stockholms Universitet uppmanar professorn sin doktorand, den unge Beyaz, att återuppta de nedlagda utgrävningarna av Meyerateljéerna. Uppdraget anses riskfyllt, och doktoranden tar ett känslosamt farväl av sin älskarinna.  

   
  I rollerna Mats G. Bengtsson, Thomas Lundqvist, Urszula Hildén, Krister Broberg, Jan Lööf, Inez Svensson  
  Regi Håkan Alexandersson  
  Manus/scenografi/klippning Håkan Alexandersson och Carl Johan De Geer  
  Foto Carl Johan De Geer  
  Foto i svartvit del Berndt Klyvare  
  Ljud Ulf Darin  
  Ljud i svartvit del Nils Olof Andersson  
  Musik Mats G. Bengtsson och Krister Broberg  
  Ljudtekniker Ulf Mattmar, Helena Fredriksson, Owe Svensson  
  Ljussättare Bruno Rådström, Åke Jonasson  
  Negativklippning Karin Giernoth  
  Scenografiassistent Ylva Skeppström  
  Klädassistent Ylva Skeppström  
  Mixning Owe Svensson  
  Laboratorium Swelab Filmlaboratoriet AB  
       
       
 

Producerad av Meyerateljéerna och Alexandersson & De Geer Bildproduktion HB med stöd av Garantinämnden för kort- och barnfilm.

 
   
 
 

Filmen "Tvätten" inbringade beröm, utskällningar och ytterst små intäkter. Men filmbolaget Alexandersson & De Geer Bildproduktion (grundat 1971) hade ett kapital som inte bestod av pengar, men väl av överblivna filmscener, och av en underbar byggnad full av möjligheter. "F. d. Meyers konstgjuteri", som hyrdes på rivningskontrakt sedan 1981, blev skämtsamt "Meyerateljéerna". Och om det inte finns pengar till långfilm så går det alltid att göra kortfilm.

Året är 2065. På arkeologiska institutionen vid Stockholms Universitet uppmanar professorn sin doktorand, den unge Beyaz, att återuppta de nedlagda utgrävningarna av Meyerateljéerna. Uppdraget anses riskfyllt, och doktoranden tar ett känslosamt farväl av sin älskarinna.

I de gamla ateljéerna hittar han perforerade remsor som han kan använda till sin avhandling om kampen för tillvaron under 1900-talets senare hälft. Den tiden var svår för människorna. Ett enda litet misstag kunde kosta dem hela deras försörjning. Den ångest de kände i det dagliga livet, t. ex. i ett bageri, är knappast möjlig att föreställa sig.

Doktoranden kallar sin avhandling Den perforerade epoken. Med hjälp av en projektor han hittat vid utgrävningen visar han filmremsornas innehåll för älskarinnan. Han säger: "Det här är det enda sättet att skildra det på. Allt var perforerat på den tiden."

 
     
     
 
 

16mm: Svenska Filminstitutet

Övrigt: Bokomotiv