Up
Down

Bävan
Regi: Clara Bodén

Biografi
Regi: Magnus Bärtĺs

La Viande + L'amour
Regi: Johanna Rubin

The Mill & the Cross
Regi: Lech Majewski

Myrlandet
Manus/regi: Jonas Selberg Augustsén

Poeten i elefanthuset
Regi: Anna Juhlin

Höstmannen
Regi: Jonas Selberg Augustsén

Your Mind is Bigger than all the Supermarkets in the World
Cecilia Neant Falk

Slåss
Regi: Clara Bodén

i tranornas land/en film om Chongming Island
Regi: Lisa Hagstrand

Sagan om penseln/La favola del Penello
Regi: Andreas Kassel

Trädälskaren
Regi: Jonas Selberg Augustsén

Processen
Regi: Jonas Selberg Augustsén

Historia
Regi: Mathew Moore

Jag tänker på mig själv - och vänstern
Regi: Maria Rydbrink Raud

Kalven och friheten
Regi: Jonas Selberg Augustsén

Getingen
Regi: Mårten Barkvall

Med kameran som tröst Del 2
Regi: Carl Johan De Geer

Zonen
Regi: Esaias Baitel

 

 

 

Hem


Under produktion




     
  Lögn  
  Sverige, 1996, 86 min, 35 mm, färg  
  Regi: Carl Johan De Geer  
     
     
  En docent i psykologi är besatt av att förföra kvinnor med vilka medel som helst. Under sina föreläsningar på universitetet utvecklar han - inspirerad av Jaques Lacans psykoanalytiska teorier - tankar som i sin sensmoral går ut på att mänsklighetens fortplantning och överlevnad är beroende av att mannen ljuger för kvinnan så att hon ska gå med på samlag.  

   
  I rollerna Gert Fylking (docenten), Margareta Stone (student), Ted Åström (vaktmästaren), Felix Sjösten (docenten som barn), Irma Schultz (kaféservitris), Ulrika Hansson (blomsterhandlerska), Ingela Olsson (kulturjournalisten), Tomas Norström (docentens mors älskare), Katarina Cohen (student), Erik Fylking (docenten som ung), Anna-Lena Hemström (student), Regina Lund (liftaren), Åsa Egnér (student), Josefin Elfström (student), Jannike Grut student (student), Johan Humlesjö (student), Justine Kirk (student), Pär Lindström (student), Per Löfberg (student), Magnus Munkesjö (student), Magnus Skarbo (student)  
  Regi/ manus Carl Johan De Geer  
  Producent Freddy Olsson  
  Produktionsledare Birgitta Elfström  
  Foto Ulf Mattmar, Anders Nilsson  
  Musik Kjell Westling (fritt efter Erik Satie /1866-1925)  
  Scenograf Carl Johan De Geer  
  Klippning Helena Fredriksson, Lisskulla Moltke-Hoff (klippkonsult)  
  Ljudtekniker Jan Alvermark  
  Regiassistent Helena Fredriksson  
  Scripta Helena Fredriksson  
  Texter Björner Torsson (fragment ur dikten "Blåljus" 1992)
August Strindberg (fragment ur "Fröken Julie" 1888)
 
  Inspelningsassistent Fredrik Broman  
  Ljussättare Bruno Rådström  
  Negativklippning Pia Svedlund  
  Sångare Irma Schultz  
  Scenografiassistent Ylva Skeppström  
  Kostym Carl Johan De Geer  
  Maskör Katrin Wahlberg  
  Kostymassistent Ylva Skeppström  
  Mixning Owe Svensson  
  Catering Eddie Lagerlöf  
  Akvareller Batte Sahlin  
  Laboratorium Swelab Filmlaboratoriet AB  
       
       
  Producerad av Bokomotiv - De Geer & Olsson AB med stöd av Svenska Filminstitutet/ filmkonsulent Per Lysander.  
       
 
 

Stockholm. En docent i psykologi är besatt av att förföra kvinnor med vilka medel som helst. Under sina föreläsningar på universitetet utvecklar han - inspirerad av Jaques Lacans psykoanalytiska teorier - tankar som i sin sensmoral går ut på att mänsklighetens fortplantning och överlevnad är beroende av att mannen ljuger för kvinnan så att hon ska gå med på samlag. Efter en föreläsning med rubriken "Kreativa lögner för att rädda mänsklighetens framtid" uppmanar han sina studenter att hitta på egna kreativa, lögnaktiga uppslag till förförelseknep som de senare ska presentera och diskutera under de kommande undervisningstillfällena. Studenternas berättelser ger docenten nya förförelsestrategier som denne sedan med framgång prövar på en rad kvinnor.

Bland annat förför han en studentska med löften om en framtida professur, och både en blomsterhandlerska och en kaféservitris får reda på att han betraktar dem som sitt livs stora kärlek. Ett av hans romantiska knep är att under förförelsen referera till Michael Corleones förälskelser i Gudfadern. Och så fort kvinnorna börjar genomskåda honom brer han bara på lögnen ännu mer eller försvinner snabbt därifrån för att söka lyckan någon annanstans.

I minnessekvenser från docentens barndom ser vi hur hans mor upprepade gånger stöter bort honom, och hur han under sin ungdom är mer intresserad av att drömma om sin framtida karriär än att umgås med sin flickvän.

Med tiden får docenten emellertid två stora problem: dels en kvinnlig akademiker som hotar att avslöja honom för universitetsledningen och därmed få honom avskedad, dels försvinnandet av hans älskade talarstol från föreläsningssalen. Det sistnämnda problemet bekymrar honom mest.

Han söker därför upp vaktmästaren just då denne sysslar med sin favorithobby - att låtsas vara TV-kock under matlagningen hemma i köket. Motvilligt följer vaktmästaren med till universitetets lagerlokaler och docenten återfår sin talarstol. Emellertid tvingas docenten själv släpa den otympliga möbeln på en säckkärra tillbaka till föreläsningssalen.

På vägen möter han en ung lifterska, som blir intresserad av honom. Han kastar bort sin talarstol, plockar upp den unga kvinnan i sin gamla bil och kör på hennes begäran söderut. När de kör ut från Stockholm börjar han tala om att de ska åka till de italienska sjöarna i Schweiz, där de tillsammans ska öppna ett lyxhotell.

 
     

 
  Folkets Bio
www.folketsbio.se