Up
Down

Bävan
Regi: Clara Bodén

Biografi
Regi: Magnus Bärtĺs

La Viande + L'amour
Regi: Johanna Rubin

The Mill & the Cross
Regi: Lech Majewski

Myrlandet
Manus/regi: Jonas Selberg Augustsén

Poeten i elefanthuset
Regi: Anna Juhlin

Höstmannen
Regi: Jonas Selberg Augustsén

Your Mind is Bigger than all the Supermarkets in the World
Cecilia Neant Falk

Slåss
Regi: Clara Bodén

i tranornas land/en film om Chongming Island
Regi: Lisa Hagstrand

Sagan om penseln/La favola del Penello
Regi: Andreas Kassel

Trädälskaren
Regi: Jonas Selberg Augustsén

Processen
Regi: Jonas Selberg Augustsén

Historia
Regi: Mathew Moore

Jag tänker på mig själv - och vänstern
Regi: Maria Rydbrink Raud

Kalven och friheten
Regi: Jonas Selberg Augustsén

Getingen
Regi: Mårten Barkvall

Med kameran som tröst Del 2
Regi: Carl Johan De Geer

Zonen
Regi: Esaias Baitel

 

 

 

Hem


Under produktion




     
  Bakverk och Ande  
  Sverige, 1989, 9 min, 16 mm, färg, 1:1.37  
  Regi: Håkan Alexandersson  
     
     
 

Om man i Ackes bok "Bokstav och ande" från 1948 i ordet "bokkonst" bytte bostaven o mot bokstaven a, ja då fick man i stället ordet "bakkonst". Och texten kom att handla om formerna på bakverk. Och om att kompromissa eller inte i estetiska frågor - och dessa frågor framstår som mätare på mänsklig storhet eller litenhet.

 

   
  Medverkande Tomas Norström  
  Regi Håkan Alexandersson  
  Manus Carl Johan De Geer (efter Acke Kumlien)  
  Foto/ljud/etc HÅkan Alexandersson, Carl Johan De Geer, Stickan Olsson  
       
 
 

Hösten 1988 var en spartansk tid på Meyerateljéernas nya kontor på Ingemarsgatan 6. Överallt trängdes kostymer och rekvisita från tidigare filmer, men det fanns inte pengar till någon ny produktion.

Goda råd var dock inte dyra. Det gällde bara att rannsaka sinnena, och som så ofta stod lösningen att finna inom lokalernas väggar. Alexandersson och De Geer hade, som utbildade grafiska formgivare, stor respekt för Acke Kumlien, den svenska grafiska formgivningens store man vid seklets mitt. Om man i Ackes bok "Bokstav och ande" från 1948 i ordet "bokkonst" bytte bokstaven o mot bokstaven a, ja då fick man i stället ordet "bakkonst". Och texten kom att handla om formerna på bakverk. Och om att kompromissa eller inte i estetiska frågor - och dessa frågor framstår som mätare på mänsklig storhet eller litenhet.

Filmen blev en av de billigaste filmer som någonsin gjorts. En man sitter i halvfigur med ett manuskript, ett glas vatten och en penna - och läser texten.. Inga klipp (det skulle kräva negativklippning), ingen ljudmixning. Bara en tagning framkallades. Gammal film fanns i frysboxen i köket. Det optiska ljudet gjordes inom ramen för vårt samhälles grå ekonomi. Och kopian hade några små prickar, så laboratoriet krediterade fakturan.

Åter kunde en film från Meyerateljéerna visas på filmfestivalen i Göteborg. Texten är pretentiös - men sann. Publiken tog filmen till sig; det susade i biomörkret. Var detta skämt eller allvar? Ingen visste.
 
     

 
  Bokomotiv De Geer & Olsson
Kontakt